Uncategorized

گوگل آنالیتیکس و هر آنچه برای کار با آن باید بدانید

چکیده این مطلب : انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۱۱ ۲۹ نظر ۴,۹۸۰ بازدید

هر کار و کاسبی ای واسه به موفقیت رسیدن باید کارکرد کاری اش رو تحلیل کنه. گوگل آنالیتیکس ابزاریه که به کار و کاسبی های آنلاین این امکان رو میده که جایگاه و فرایندهای کاری خود رو اندازه گیری و بررسی کنه.

شایدً در طول فعالیت خود در بخش آنلاین و کار و کاسبی های اینترنتی، بارها واژه هایی مانند گوگل آنالیتیکس یا گوگل بررسی رو خواهید شنید که در اول تصور چندانی در مورد اون دارین. یه حقیقت رد نشدنی در مورد این وسیله اینه که شما اگه:

  • وب مستر حرفه ای باشین؛
  •  تازگیا یه سایت راه اندازی کرده باشین؛
  •  تو یه کار و کاسبی فعالیت داشته باشین؛
  •  به دنبال سئو و بهینه سازی سایت خود باشین؛
  • سئو

  •  قصد به کار گیری تبلیغات گوگل و گوگل ادوردز رو داشته باشین؛
  •  خلاصه، هر فعالیتی که در مورد مدیریت و بهبود سایت خود بخواین انجام بدین،

مطمئنا به گوگل آنالیتیکس نیاز دارین و مهم ترین ابزاریه که می تونه راه حرکت شما در پیشرفت و بهبود سایت تون رو روشن کنه. پس اگه با این وسیله آشنا هستین، تلاش کنین به صورت حرفه ای اونو یاد بگیرین و اگه تازه کارین، این مطلب رو با ما همراه باشین تا چگونگی نصب و چگونگی به کار گیری اونو به طور کامل و با ذکر جزئیات به شما نشون بدیم.

محصول در رابطه: کتاب سئو و الگوریتمای گوگل

گوگل آنالیتیکس چیه؟

گوگل آنالیتیکس یا گوگل بررسی یا به اصطلاح انگلیسی اون Google Analytics یکی از چندین وسیله گوگل واسه انجام بررسی و موشکافی روی وب سایتا و کار و کاسبی های آنلاینه. در اول و در نگاه اول، این وسیله یه سایت معمولیه که در اون بخشای مختلفی تدارک دیده شده و میشه از هر کدوم از بخشای اون استفاده کرد. اما وقتی حرفه ای باشین و با قسمتای اون به طور کامل آشنایی داشته باشین، هیچ وقت اونو به یه سایت ساده تشبیه نمی کنین و واقعا اونو از خیلی از نرم افزارهای پیچیده در دنیا قوی تر و بهتر می دونین. واسه اینکه درک بهتری از اون داشته باشین، بازم با ما همراه باشین.

موشکافی

به چه دلیل به کار گیری گوگل بررسی مهمه؟

قبل اینکه بخوایم وارد بحث فنی در مورد ثبت نام در گوگل آنالیتیکس و چگونگی به کار گیری اون شیم، باید بدونیم که این وسیله چه سودی واسه کار و کاسبی آنلاین ما داره و دقیقاً چه اطلاعاتی از اون می گیریم. به طور ساده، گوگل بررسی ابزاریه که رفتار بازدیدکنندگان، مخاطبان و مشتریان سایت ما رو به هنگام حضور در اون بررسی و گزارش می کنه. پس می تونیم توقع داشته باشیم که به چند سؤال زیر جواب دهد:

  • اندازه بازدید از سایت ما به چه صورته؟
  •  بازدیدکنندگان هنگام حضور در سایت ما چه کاری انجام میدن؟
  • چه وقتی بیشتر بازدیدکنندگان به سایت ما مراجعه می کنن؟
  • چه قسمتایی در سایت ما واسه بازدیدکنندگان جذابه؟
  •  بازدیدکنندگان چیجوری سایت ما رو پیدا می کنن؟
  • عکس العمل بازدید کنندگان نسبت به محتوای سایت ما چیجوریه؟

همونطور که می ببینن موشکافیای انجام شده در این وسیله، رفتار بازدیدکنندگان از لحظه ورود به سایت تا لحظه خروج از اونو به ما نشون میدن. وقتی که ما به عنوان دارنده یه سایت بدونیم که بیشتر ترافیک ما به صورت ارگانیکه یا خیر، یا به صورت مستقیم هستن یا از وب سایتای دیگه برگشت داده شده، خیلی راحت نقاط قوت و ضعف سایت خود رو پیدا می کنیم و می تونیم نسبت به رفع ایرادات اون اقدام کنیم.

وقتی که در بررسیای خود به این نتیجه رسیدیم که بازدیدکنندگان بیشتر به سراغ چه محتوایی از سایت ما می رن و چگونگی حرکت اونا در بین صفحات جور واجور سایت ما به چه صورته، این امکان واسه ما جفت و جوره که مسیرهای پر ترافیک رو تقویت کنیم و مسیرهایی که باعث دور شدن بازدیدکنندگان می شن، حذف کنیم. حالا می تونیم تعریف خود رو از گوگل آنالیتیکس تغییر بدیم و اونو به مانند یه عینک یا تلسکوپ قوی در نظر بگیریم که به طور خاص به دنبال بازدید کنندگان سایت ما و تحلیل رفتار اونا به شکلای مختلفه.

چند نکته مهم قبل از شروع کار با گوگل آنالیتیکس

قبل از شروع کار با گوگل آنالیتیکس لازمه که چند نکته رو یادتون باشه تا بتونین بهترین بازدهی و کارایی ممکن رو از اون به این نتیجه رسید کنین. البته کسائی که به صورت حرفه ای در این بخش فعالیت داشتن، کم کم تجربه کار با این وسیله رو پیدا کردن. بیشتر روی حرف ما با کسانیه که به صورت تازه کار به دنبال یادگیری کار با گوگل بررسی هستن. یادتون باشه که:

  • گوگل آنالیتیکس در ایران غیر فعاله: شاید این سؤال واسه شما پیش بیاد که پس چه دلیلی واسه آموزش نصب یا ثبت نام اون هست؟ بدیش اینه به دلیل تحریم، امکان به کار گیری این وسیله واسه ایرونیا و چند کشور دیگه وجود نداره و تنها راه ورود به اون، به کار گیری فیلترشکنا و یا نرم افزارهای جور واجور تغییر آی پیه. پس اگه پس از چند بار تلاش واسه ورود به Google Analytics  با این پیام مواجه شدید (Your client does not have permission to get URL /analytics/web/ from this server.) باید بدون این دست اون دست کردن به سراغ به کار گیری فیلترشکنای جور واجور برید.
  •  واسه به کار گیری گوگل بررسی تا حدودی به ترجمه انگلیسی نیاز دارین: نکته ناامید کننده دیگری که در مورد گوگل آنالیتیکس هست اینه که همه بخشای اون به زبون انگلیسی هستن. اگه از فیلم آموزشی یا از راه های آموزش جور واجور بهره مند نیستین، مجبورین که با اصطلاحات و واژه های جور واجور اون بیشتر آشنا شید. با اینکه در این مطلب ما تلاش می کنیم که در ادامه هم کلمات انگلیسی و هم برابر فارسی اونو بیاریم تا احتیاجی به یادگیری اونا نداشته باشین.
  • دنبال کردن رفتار بازدیدکنندگان در گوگل بررسی مهمترین وسیله ممکنه: به احتمال زیاد، در خیلی از آموزشا اینجور نکته ای به شما گفته نشه، اما وسیله گوگل بررسی بیشتر به تحلیل رفتار بازدیدکنندگان می پردازه و اگه شمام می خواین کار و کاسبی آنلاین خود رو بهتر کنین و در رقابت با بقیه رقبا موفق باشین، پیشنهاد ما اینه که تمرکز خود رو بیشتر روی رفتار بازدیدکنندگان و عکس العمل اونا نسبت به محتوای سایت معطوف کنین.

محصول در رابطه: ۲۰ نکته مهم واسه افزایش بازدید سایت

بازدید سایت

چیجوری در گوگل آنالیتیکس ثبت نام کنیم؟

معمولاً در آموزشایی که در وب سایتای ایرونی و وب سایتای خارجی واسه ثبت نام گوگل آنالیتیکس آورده شده، مسئله ثبت نام و نصب اون به صورت کامل آورده شده. به نظر ما، این روش باعث خسته شدن کاربر و گیج شدن اونا واسه به کار گیری این ابزاره. پس ما تلاش می کنیم که ثبت نام در گوگل آنالیتیک رو از مسئله نصب اون و هم اینکه آموزش کار با اون جدا از هم کنیم تا شما با خیال راحت تری چگونگی کار با اونو یاد بگیرین.

شروع ثبت نام با ورود به نشانی جی میل

قبل از انجام هر کاری، یادتون باشه که واسه به کار گیری وسایل گوگل مانند گوگل وب مستر، گوگل آنالیتیک و یا حتی گوگل ترن لازمه که یه حساب جیمیل داشته باشین که روش ساخت این حساب در وب سایتای جور واجور آورده شده و ما ً در این مطلب به اون نمی پردازیم. پس قبل از هرکاری برابر با تصویر زیر وارد حساب جیمیل خود شید تا مرورگر بتونه این حساب رو تشخیص بده:

شروع ثبت نام در گوگل آنالیتیکس از رفتن به نشانی https://analytics.google.com/analytics شروع می شه که حتی می تونین در گوگل هم کلمه انگلیسی Google Analytics رو تایپ کنین و به اولین نشانی اینترنتی آورده شده در این فهرست برید. اگه فیلتر شکن یا نرم افزار تغییر آی پی نداشته باشین، با تصویر زیر مواجه میشین که مانع از حضور شما در این وسیله می شه.

وقتی که از فیلتر شکن یا از راه های دیگه واسه تغییر آی پی ایران استفاده کنین، این سایت نمی تونه تشخیص بده که شما از کشور ایران وارد این سایت شدین و واقعا آی دنبالتون رو واسه یه کشور دیگه می دونه. در این صورت به یه صفحه هدایت میشین که در تصویر زیر آورده شده:

کشور ایران

با کلیک روی گزینه شماره یه وارد مراحل ثبت نام گوگل آنالیتیکس میشین و باید اطلاعات اونو به طور دقیق وارد کنین. در مرحله بعد، به صفحه نشون داده شده در زیر وارد میشین:

در قسمت Account name باید اسم حساب کاربری خود رو وارد کنین که انتخاب اون به دلخواه شما صورت میگیره. در بخش بعدی باید نام سایت مورد نظر خود رو وارد کنین که مثلا در مورد سایت ما، عنوان مدیر وب وارد می شه. در بخش بعدی باید نشانی اینترنتی سایت خود مانند www.modirweb.com وارد کنین و در بخش بعدی یه کشو باز می شه که نوع کار و کاسبی خود رو باید در اون مشخص کنین. در این کشور ً گزینه Others رو انتخاب کنین تا از دردسرهای بعدی اون در امان باشین. در آخرین قسمت هم باید منطقه جغرافیایی خود رو تهران انتخاب کنین و به صورت خودکار زمان اونم تنظیم می شه.

با تکمیل این اطلاعات، در انتهای صفحه یه دکمه با عنوان Get Tracking ID قرار داده شده که با کلیک روی اون و تأیید اطلاعات شما، به یه صفحه دیگه هدایت میشین که تصویر اون در زیر آورده شده.

روشای ثبت نام گوگل آنالیتیکس متفاوت هستن و شما به عنوان وب مستر می تونین یکی از این راه ها رو انتخاب کنین. بعد از انجام روند ثبت نام، به یه صفحه هدایت میشین که در اون Tracking ID و هم اینکه یه کد برنامه نویسی به شکل <script> به شما داده می شه. آی دی شناسایی واسه ثبت نام افزونه گوگل آنالیتیکس قابل استفاده س که در قدمای بعدی به شما آموزش می دیم. اما کد برنامه نویسی داده شده در انتهای این صفحه واسه انتقال به کد برنامه نویسی سایت شما طراحی شده و باید از راه های مختلفی واسه اضافه کردن این کد استفاده کنین.

اینجا یه کد با قالب UA-000000-01 به شما داده می شه که به عنوان آی دی شناسایی گوگل آنالیتیکس شما در نظر گرفته می شه. این کد به صورت یکتا و استثنایی و خاص هستش و در همه مراحل ثبت نام گوگل آنالیتیکس به کار شما میاد.

آموزش ثبت نام گوگل آنالیتیکس و قرار دادن کد اون در تگ هدر یا فوتر

همینطور در قسمت پایین تصویر فوق یه قسمت کد برنامه نویسی می ببینن که به صورت تگ <script> قرار داده شده و میشه اونو کپی کرد. واقعا چند روش واسه ثبت نام گوگل آنالیتیکس هست که ما همه اونا رو در این آموزش قرار می دیم.

روش اول شامل کپی کردن این کد برنامه نویسی در قسمت هدر یکی از صفحات وب سایته. واسه کسائی که از وردپرس به عنوان سیستم مدیریت محتوا استفاده نمی کنن، این کار راحت تره و تنها لازمه که به قسمت دیتابیس یا پنل کاربری سایت خود برن.

در بین پوشها و صفحات جور واجور سایت خود در دیتابیس، باید قسمت هدر (header) رو پیدا کنین و پوشه مورد نظر رو باز کنین. با انجام این کار  شما وارد قسمت کد نویسی سایت خود میشین و باید در اون قسمت هدر به صورت باز و بسته رو پیدا کنین.

با ایجاد یه فاصله در پایین قسمت هد کد نویسی، باید دستور کپی شده در وسیله گوگل آنالیتیکس رو در این قسمت پیست کنین. با انجام این کار، قسمت هدر سایت شما به شکل زیر تغییر می کنه.

در آخر با ذخیره کردن تغییرات اعمال شده در این دستورات می تونین به وسیله گوگل آنالیتیکس برگردین و تأییدیه نصب اون واسه شما میاد. این روش در مورد وب سایتای وردپرسی و وب سایتایی که می تونین به کدهای دستوری اونا دسترسی داشته باشین، بسیار مناسب و راحته.

بیشتر بدونین: معرفی ۱۰ وسیله آنلاین رایگان که هر تجارت کوچیکی به اونا نیاز داره

آموزش قرار دادن کد گوگل بررسی در وردپرس

یکی دیگه از راه هایی که واسه ثبت نام گوگل آنالیتیکس استفاده کرده می شه، به کار گیری کد جاوا اسکریپت و کپی کردن اون در سیستم مدیریت محتوای وردپرسه. واسه کسائی که با کد نویسی و کدهای html آشنایی ندارن و سیستم مدیریت محتوای اونا، وردپرسه، این روش بهترین گزینه ممکنه. واسه این کار باید کد داده شده در تصویر بالا رو در قسمت هدر یا در قسمت فوتر پوسته سایت خود کپی کنین.

واسه انجام این کار اول به پیشخوان وردپرس سایت خود برید و مثل تصویر زیر روی قسمت ویرایشگر اون کلیک کنین.

با کلیک روی این قسمت، وارد بخش ویرایشگر پوسته یا همون قالب سایت خود میشین که در اون باید بخش Header یا بخش Footer رو پیدا کنین. حالا خوبیش اینه در سیستم به وردپرس پیدا کردن اینجور قسمتایی بسیار راحته و می تونین مثل تصویر زیر عمل کنین.

با کلیک روی هر کدوم از این دو گزینه، شما وارد بخش کد نویسی اونا میشین که باید تگ هد رو در این کدها پیدا کنین. با پیدا کردن <head> در قسمت هدر یا پیدا کردن html> در قسمت فوتر، می تونین عملیات کپی کردن اونو انجام بدین و از این روش روند ثبت نام گوگل آنالیتیکس خود رو کلکشو بکنین.

آموزش قرار دادن کد گوگل بررسی در وردپرس بسیار ساده س! و کسائی که با این سیستم مدیریت محتوا آشنایی داشته باشن، سختی چندانی تحمل نمی کنن. البته هنگام به کار گیری این وسیله با احتیاط عمل کنین، چون هرگونه تغییر در کد نویسی این قالب ممکنه بخشی از سایت شما رو غیر فعال کرده یا کارکرد اونو عوض کنه. حتی اگه خود شما در این مورد تجربه کافی ندارین، می تونین از افراد حرفه ای بخواین که این کار رو واسه شما بکنن.

به کار گیری پلاگینا واسه ثبت نام گوگل آنالیتیکس

 یکی از راه هایی که میشه واسه ثبت نام گوگل آنالیتیکس استفاده کرد، به کار گیری پلاگینای وردپرسه. شکلای جور واجور مختلفی از این پلاگینا هست که می تونین این کار رو با به کار گیری هر کدوم از اونا انجام بدین. پس ما در این مطلب به یه پلاگین خاصی اشاره نمی کنیم و ً چگونگی به کار گیری اونو آموزش میدیم.

واسه به کار گیری این روش، باید وارد قسمت پیشخوان وردپرس خود شید و پلاگین مورد نظر رو نصب کنین. آیدی شناسائی یا همون Tracking ID که در مرحله ثبت نام به دست آورده اید، کپی کنین و به سراغ سیستم وردپرس سایت خود برید.

با نصب پلاگین یه قسمت گوگل بررسی در انتهای فهرست شما ظاهر می شه که با بردن موس روی اون گزینه هایی واسه شما باز می شه که مهم ترین گزینه واسه این قسمت، کد ردگیریه. با کلیک روی کد رهگیری وارد قسمتی میشین که می تونین Tracking ID خود رو در اون کپی کنین و ً برنامه نصب اون تموم میشه. با انجام این مراحل، شرایط واسه به کار گیری وسیله گوگل بررسی جفت و جور می شه و می تونین آنالیزهای مختلفی روی سایت خود داشته باشین که در قسمت پیشخوان وردپرس ظاهر می شه.

در مورد افزونه گوگل بررسی چه می دونین؟

در بخش قبلی به آموزش ثبت نام گوگل آنالیتیک با به کار گیری راه های جور واجور پرداختیم و نشون دادیم که افزونه گوگل آنالیتیک هم می تونه در این بخش کاربر داشته باشه. این افزونه عملکردی مثل سیستم بررسی اصلی گوگل آنالیتیکس رو داره و تقریباً همه اطلاعات لازم ما رو ارائه میده. حالا خوبیش اینه شرکتای مختلفی در مورد تولید پلاگینا فعالیت دارن و بیشتر اونا به صورت رایگان قابل دانلود و نصب هستن. واسه این کار باید به قسمت افزونها در پیشخوان وردپرس برید و کلمه انگلیسی Google Analytics رو تایپ کنین. در این صورت چندین گزینه واسه شما ظاهر می شه که به دلخواه می تونین یکی از اونا رو دانلود و فعال کنین. یه پیشنهاد دوستانه واسه به کار گیری پلاگین گوگل آنالیتیکس اینه که ً به سراغ گزینه هایی برید که بیشترین آمار دانلود و نصب رو داشته باشن.

با نصب این وسیله و با گذشت ۴۸ ساعت، به مرور آمار جور واجور مربوط به سایت شما داده می شه. آمارهای داده شده در این افزونه، به شکل تصویر زیر هستن که تقریباً همه اطلاعات لازم ما رو ارائه میدن.

همونطور که در این تصویر هم می ببینن، آمارهای مختلفی ارائه شده که هر کدوم از اونا در بررسیا و تجزیه تحلیلامون کاربرد دارن. در بخش بالایی اونم دو کشو تدارک دیده شده که با کمک اونا می تونین گزینه های بررسی خود رو تغییر بدین و محدوده وقتی دلخواه خود رو انتخاب کنین. اگه احساس می کنین که توانایی به کار گیری وسیله گوگل آنالیتیکس رو ندارین، این افزونها یه راه میان بر و آسون هستن.

به کار گیری گوگل تگ منیجر و کانتینر واسه ثبت نام گوگل آنالیتیکس

یکی از راه هایی که تازگیاً به وسیله گوگل واسه نصب گوگل آنالیتیک و ثبت نام در اون پیشنهاد شده، به کار گیری وسیله گوگل تگ منیجر و کانتینره که روشای پیچیده قبلی رو حذف کرده و با چند دستور ساده میشه خیلی راحت اونو انجام داد. البته اگه می خواین چگونگی کار با این وسیله رو یاد بگیرین و قبلاً گوگل بررسی رو روی سایت خود نصب کردین، باید کدها و پلاگینای قبلی نصب شده روی اونو خط بزنین و دوبارهً از این روش جدید استفاده کنین.

واسه شروع کار با این روش لازمه که اول یه حساب واسه خود بسازین. پس به نشانی اینترنتی http://Tagmanager.google.com برید که شما رو به صفحه ای که در تصویر زیر نشون داده شده، هدایت می کنه.

در این صفحه شما باید دو قسمت مهم رو پر کنین که قسمت اول مربوط به اسم سایت شماس که در همون مرحله نصب گوگل آنالیتیکس هم اونو وارد کردین. بخش دوم اونم مربوط به کشوره که باید در اون کشور آمریکا رو انتخاب کنین و در آخر باید تیک مربوط به مطالب و نوشته های همسان با سایت خود رو هم فعال کنین. پس از انجام این مرحله به قسمت ثبت نام یا راه اندازی یه کانتینر هدایت میشین و باید Container مورد نظر خود رو در تگ منیجر بسازین. واسه انجام اون، کار خیلی سختی دارین و با تکمیل مرحله قبل، به سراغ این مرحله می رید که تصویر اون در بخش زیر آورده شده.

کشور آمریکا

اینجا هم مانند مرحله قبل باید یه اسم واسه کانتینر خود انتخاب کنین و در قسمت پایین اون مشخص کنین که این کانتینر واسه چه سرویسی قابل استفاده س. مثلاً اگه می خواین که این کانتینر واسه یه سایت بسازین، باید گزینه web رو انتخاب کنین. با انتخاب این گزینه، قسمتای دیگری واسه شما ظاهر می شه که در اون باید دامنه و چند مورد دیگه رو در اونا وارد کنین تا بتونین در مراحل بعدی از اونا استفاده کنین. در ادامه دکمه create یا ایجاد رو بزنین و حساب شما به همراه یه کانتینر ایجاد می شه.

نکته ای که در این مورد هست اینه که واسه ساخت کانتینرهای جور واجور محدودیتی وجود نداره و می تونین به شکلای مختلفی مانند وب سایتا و یا اپلیکیشنا این کانتینرها رو بسازین. جالبه بدونین که واسه هر کدوم از این کانتینرها این شانس به شما داده می شه که فضای داخلی اونا رو ویرایش کنین و به شکل دلخواه اونا رو تغییر بدین.

ایجاد کد جاوا اسکریپت و اضافه کردن اون به سایت

 وقتی که کانتینر شما ایجاد شد و به این نتیجه رسیدید که تگ منیجر ایجاد شده واسه کار شما مناسبه، یه کد جاوا اسکریپت به شما میده که می تونین ازش استفاده کنین. البته در قسمت بالا و در کنار نام حساب کاربری شما یه آیدی یا کد شناسایی کانتینر داده شده که قالب اون به صورت GTM-XXXX است. با کلیک روی این کد وارد صفحه نصب تگ منیجر میشین و امکان دسترسی شما به کد جاوا اسکریپت جفت و جور می شه.

 همونطور که در مورد روش ثبت نام گوگل آنالیتیک در وردپرس انجام دادین، اینجا هم باید کد مورد نظر رو کپی کنین و اونو در همه صفحات سایت خود بعد از تگ شروع یا همون تگ <body >بذارین. با انجام این کار بخش اصلی ثبت نام شما انجام گرفته و می تونین از صحت انجام به ثبت نام خود اطمینان داشته باشین.

ایجاد تگ گوگل آنالیتیکس در تگ منیجر

الان شما تونسته اید که یه تگ منیجر بسازین و از اون واسه ایجاد تگ گوگل آنالیتیکس استفاده کنین. در واقع انجام این مرحله به شما کمک می کنه که به طور کامل روند ثبت نام خود رو انجام بدین و به اطلاعات لازم خود از گوگل برسین. با ورود به تگ منیجر به صفحه ای با ظاهر زیر برگشت داده میشین:

همه موارد نشون داده شده در تصویر فوق باید به طور کامل تکمیل شن. پس اول روی گزینه  create tag کلیک کنین و در بخش محصول (Product) گزینه گوگل آنالیتیکس رو انتخاب کنین. نوع تگ مورد نظر خود رو روی Universal Analytics بذارین و تلاش کنین که نام تگ خود رو به صورت دلخواه ویرایش کنین. در قسمتی که واسه نوشتن Tracking ID در نظر گرفته شده، باید کد آیدی به دست اومده در مراحل قبل بذارین.

 چند گزینه دیگه در این صفحه به شما نشون داده می شه که در اون نوع ردیابی و هم اینکه شرایط فعال شدن تگ منیجر در اون قابل انجامه. هم اینکه بخشای دیگری مانند Display Advertising Features  در این صفحه هست که در صورت به کار گیری تبلیغات گوگل باید اونا رو هم تیک بزنین. با اتمام این کار، گزینه create tag رو بزنین و ً تگ گوگل آنالیتیکس شما ایجاد می شه. با انجام این کار شما در گوگل بررسی ثبت نام شدین و باید تگ مورد نظر رو انتشار بدین تا روند ثبت نام شما تکمیل شه. معمولاً ۲۴ ساعت زمان می بره تا شرایط به کار گیری این وسیله رو داشته باشین و بتونین آمار سایت و بازدید کنندگان اونو به دست بیارین.

مقاله در رابطه: پیج آتوریتی یا Page Authority چیه و چه تأثیری در سئو داره؟

آموزش به کار گیری گوگل آنالیتیکس

تا اینجا با امید به اینکه روند ثبت نام گوگل آنالیتیکس رو انجام داده باشین و امکان به کار گیری اون واسه شما جفت و جور شده باشه. البته ممکنه در بار اول کمی گیج شید و درک چگونگی انجام ثبت نام واسه شما سخت باشه. اگه با اینجور مشکلی مواجه شدید، پیشنهاد می کنم که متن رو دوبار یا سه بار بخونین تا بتونین به شکل بهتری چگونگی ثبت نام رو یاد بگیرین. با اتمام روند ثبت نام، می تونین وارد حساب کاربری خود شید و در صفحه اول اون با تصویر زیر مواجه میشین:

مشکلی

در این تصویر چند اطلاعات کلی و مهم هست که می تونین با بررسی اونا اطلاعات خوب و مهمی در مورد سایت خود و رفتار بازدیدکنندگان در اون به دست بیارین. واسه راحتی کار شما، اطلاعات این صفحه رو به دو بخش کلی تقسیم کردیم که سمت چپ اون وسایل اصلی رو نشون میدن که در هر کدوم از اونا بخشای دیگری هم تدارک دیده شده که بیشتر به اونا می پردازیم و مستطیل سمت راست هم اطلاعاتی کلی به ما میده که به بررسی و بررسی اونا می پردازیم:

  • خونه (Home): گزینه خونه مثل گزینه صفحه اصلی در سایت، شما رو به همون صفحه اصلی گوگل آنالیتیکس هدایت می کنه و اطلاعات عمومی لازم شما در این صفحه قرار داره.
  • سفارشی سازی (Customization): در این گزینه این امکان به شما داده می شه که تغییرات دلخواه خود رو در مورد تغییر داشبورد و ایجاد گزارشای جور واجور به وجود بیارین که در ادامه، بخشای زیرلایه اونو بیشتر معرفی می کنیم.
  • گزارشا (Reports): گزارشا به عنوان یه بخش اصلی مانند سفارشی سازی و خونه در نظر گرفته شده که در اون زیرلایهای دیگری در مورد انتخاب زمان بررسی و هم اینکه بررسی رفتار بازدیدکنندگان و مخاطبان قرار داده شده. اصلی ترین و مهمترین بخش وسیله گوگل بررسی، همین بخش گزارش هاست که مبنای آموزش ما هم بر همین قسمت استوار شده.
  • زمان لحظه ای (Real time): در این بخش به کاربران و وب مسترها این فرصت داده می شه که بررسی خود رو  در لحظه ببینن. یعنی شما می تونین به صورت همزمان کاربران و کلیه اطلاعات مربوط به اونا روی سایت خود رو به دست بیارین.
  • مخاطبین (Audience): این قسمت در مورد رفتار مخاطبان، یعنی بازدیدکنندگان و مشتریان سایت شما هستش. در این بخش شما هر عامل یا اطلاعاتی که بخواین در مورد مخاطبان خود به دست بیارین، قرار داده شده.
  • جذب (Acquisition): در این بخش به شما نشون داده می شه که روش جذب کاربران در سایت شما به چه صورته و بهترین روشی که تا الان استفاده کردین کدامه. با بررسی این قسمت شما می تونین بهترین روش ممکن رو انتخاب کنین و از این به بعد تمرکز خود رو روی اون بذارین.
  • رفتار (Behavior): بارها در طول این متن به این نکته گفته شد که گوگل آنالیتیکس واسه مطالعه رفتار مخاطبان و بازدیدکنندگان سایت شما استفاده کرده می شه. این یکی از مهمترین وسایل مورد استفاده در این بخشه که به شکلای مختلفی رفتار کاربران شما رو نشون میده و به شما امکان دنبال کردن اونا رو در مسیرهای جور واجور میده.
  • تبدیل (Conversions): همه وب مسترها و دارندگان وب سایتای اینترنتی به دنبال راهکارهای جور واجور هستن که بتونن مخاطبان و بازدیدکنندگان رو در سایت خود جمع کرده و اونا رو به مشتری ثابت خود تبدیل کنن. در این بخش به شما می گن که اندازه تبدیل سایت شما به چه صورته و باید چه تغییراتی در روش هدف دار خود به وجود بیارین.
  • کاربران (Users): این آمار واسه نشون دادن تعداد آدمایی که در طول یه دوره به سایت شما مراجعه کردن استفاده کرده می شه و نشون میده که کاربران سایت چقدر با محتوا و مطالب شما رابطه برقرار کردن.
  • دوره ها (Sessions): با اینکه با به کار گیری لفظ دوره واسه این مورد خیلی موافق نیستم، اما شما می تونین از همین عنوان واسه اون استفاده کنین. این دوره ها نشون دهنده یه وقتی هستن که کاربران به صورت فعال در سایت شمان و از مطالب و محتوای اون استفاده می کنن. مثلاً در مورد وبلاگا بحث بازدید و یا حضور در صفحه مهمه و در مورد فروشگاه ها، بحث خرید و تعامل با فروشگاه. انتخاب مدت زمان این دوره نامشخصه و بیشتر به تعامل کاربر با سایت شما بستگی داره. سشن واسه کسائی که به بازدید کننده ها و تعامل اونا در سایت اهمیت میدن، وسیله خوبی هستش.
  • اندازه پرش یا اندازه خروج (Bounce Rate): اندازه پرش یا باونس ریت اطلاعاتی حیاتی و مهم بهتون میده و باید به عنوان یه وسیله اصلی ازش استفاده کنین. در واقع این آمار نشون میده که کاربران چقدر در سایت شما می مانند و چه تعداد از اونا بدون این دست اون دست کردن پس از ورود، از سایت شما خارج می شه. هر چی درصد اندازه پرش بالاتر باشه، یعنی مطالب و محتوای سایت شما جذابیت ندارن و این می تونه یه خبر بد باشه.
  • طول دوره (Sessions Duration): طول دوره به طور میانگین به یه وقتی می گن که کاربران در سایت شمان. مثلا در این تصویر می ببینن که طول دوره واسه این سایت در حدود یه دقیقه س که خیلی باحال به نظر نمی رسه. هرچه طول دوره واسه یه سایت بیشتر باشه و یا اندازه پرش اون پایین تر باشه، یعنی محتوای سایت مورد نظر جذاب بوده و باید همین روال خود رو ادامه بده.

 کاربران شما چیجوری جذب می شن؟

 اگه در همون صفحه اول یا Home اسکرول موس خود رو به سمت پایین حرکت بدین، به یه بخش جدید وارد میشین که در مورد به دست آوردن کاربر واسه وب سایته.  تصویر این صفحه به شکل زیره که قسمتای مهم اونو با یه مستطیل نشون دادیم:

مستطیل اول در گوشه سمت چپ، در واقع عنوان همین بخشه و نشون میده که کاربران شما از چه طریقی به سایت جذب شدن. مستطیل دوم دارای سه بخش جدا از هم هستش که بخش اول اون (Traffic Channel) نشون دهنده آمار کلی در مورد کانالای جذب کاربره. در پایین تصویر یه مستطیل تیره دیگه دیده می شه که سه گزینه جستجوی ارگانیک (Organic Search)، مستقیم (Direct) و بقیه رو نشون میده.

کاربرانی که از راه موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو، بینگ چیزای دیگه ای به جز اینا به سایت جذب شده باشن، در دسته اول قرار می گیرن و معمولاً بالاترین آمار ترافیک از این روش جذب می شه. آمار کاربران مستقیم به کسائی اشاره داره که نشانی اینترنتی سایت شما رو مستقیما وارد کرده باشن و از گوگل یا بقیه موتورهای جستجو کمک نمی گیرن. اما بقیه به کاربرانی اشاره داره که از راه لینکا یا از راه بقیه وب سایتای برگشت داده شده به سایت شما جذب شدن.

اگه روی تب دوم در مستطیل وسط، یعنی Source/Medium کلیک کنین، وارد یه صفحه دیگه میشین که تصویر اون به مانند شکل زیره:

همونطور که می ببینن، گزینه های نشون داده در این تصویر تغییر کردن. هم اینکه یادتون باشه که واژه Source  به منابع و وب سایتایی اشاره داره که کاربران شما از راه اون جذب شدن. واژه Medium هم به رسانه هایی اشاره داره که کاربران از این روش به سمت سایت شما حرکت کرده باشن.

پس با این وجود در مورد توجیه این تصویر می ببینن که در پایین اون به ترافیکای ارگانیک جذب شده از راه گوگل، ترافیکای جذب شده مستقیم یا غیر مستقیم، ترافیکای جذب شده از راه موتور جستجوی بینگ و بقیه روشای جذب کاربران اشاره شده.

در آخر، گزینه Referrals رو می ببینن که به کاربران برگشت داده شده به سایت شما اشاره دارن. در واقع ممکنه بعضی از وب سایتا به سایت شما لینک داده باشن یا از کاربران خواسته باشن که اطلاعات تکمیلی رو از سایت شما دریافت کنن، در اینصورت آمار اونا در این قسمت آورده می شه که به جذب اطلاعات بیشتر از اونا کمک می کنه.

روند حضور کاربران فعال در و”

92