Uncategorized

هر آنچه باید درباره تگ Rel=Canonical بدانید!

 

سئو و بهینه سازی سایت

سئو

هر چیزی که باید درباره تگ Rel=Canonical بدونین!

امیرحسین اکبرزاده

۳۰

۱

۶ ۲۰۳۶

سرفصلای آموزش ریدایرکت دامنه

ریدایرکت چیه؟ شکلای جور واجور ریدایرکت رو بشناسین

ریدایرکت ۳۰۱ چیه و چیجوری باید ازش استفاده کرد؟

ریدایرکت ۳۰۲ چیه و چیجوری انجام می شه؟

هر چیزی که باید از تاثیر ریدایرکت ۳۰۱ در سئو بدونین!

 

، اجازه بدین خلاصه بگیم، تگ Canonical راهی واسه کمک به گوگل جهت تشخیص بهترین مطلب، میان مطالبیه که از شباهت زیادی نسبت به همدیگه دارن. اگه بخوایم ساده تر بگیم، وقتی که تگ Canonical یا تگ کنونیکال (همون کد معروف Rel=Canonical) تو یه صفحه قرار میگیره، گوگل به آدرسی که این تگ در اون وارد شده، اهمیت بیشتری میده و ً اون صفحه رو در یافته های جستجو ایندکس می کنه.

مثلا تصور کنین که تو یه فروشگاه اینترنتی، جنسا در صفحات جور واجور براساس معیارهایی مثل حروف الفبا، ارزون ترین، گرون ترین، نام برند و … دسته بندی شدن، اما مهم ترین دسته مربوط به پرفروش ترین جنسا هستش که در یافته های جستجو ظاهر می شه.

پس، با صفحاتی مواجه ایم که از دید محتوا شباهت زیادی به همدیگه دارن، اما دارای نشانیای متفاوتی هستن و در حالت عادی ممکنه که موتورهای جستجو در تشخیص صفحه مطلوب ما کمی دچار مشکل شن و نشانی دیگری رو به عنوان صفحه اصلی ایندکس کنن. در مواقع چه چاره ای به ذهنتون می رسه؟

بهترین راه، به کار گیری تگ Canonical واسه نمایش ارجحیت یکی از نشانی هاست، طوری که دیگه نشانیا از یافته های جستجو حذف شده و تنها صفحه ای با دسته بندی پرفروش ترینا در لیست یافته های ایندکس شه. در ادامه تلاش می کنیم روش به کار گیری تگ کنونیکال رو واسه شما بهتر تشریح کنیم.

به چه دلیل به کار گیری تگ Canonical مهمه؟

شاید از خود سوال کنین به چه دلیل یه وبمستر باید صفحات تکراری در سایت خود تولید کنه؟ و در نتیجه تصور کنین که محتوای تکراری و کپی شده موضوع خیلی نگران کننده ای به نظر نمی رسه و با کمی دقت در تولید محتوا میشه ازش جلوگیری کرد؛ اما در واقع محتوای کپی شده از جمله معضلاتیه که بیشتر مدیران وب سایتا با اون درگیرن.

تصور نادرست ما نسبت به محتوای تکراری، به وجود اومده به وسیله نگاه ما به صفحات سایت به عنوان یه معنی بصریه. این در حالیه که موتورهای جستجو صفحات رو نه با مفاهیم، که با یه URL جدا از هم می شناسن. مثلا تصور کنین که موتورهای جستجو با این تعداد نشانی می تونن به صفحه اصلی سایت شما دسترسی داشته باشن:

  • http://www.example.com
  • https://www.example.com
  • http://example.com
  • http://example.com/index.php
  • http://example.com/index.php?refer=twitter

واسه شما به عنوان یه آدم، تموم این URL های یه صفحه با مفهومی برابر رو نشون میده، اما واسه خزندهای موتورهای جستجو هر کدوم از این نشانیا، یه صفحه یکتا و جدا از هم از بقیه هستن. در نتیجه، ما در این مثال ساده ۵ صفحه تکراری از صفحه اصلی سایت داریم، اما واقعا این فقط بخشی از مشکلاتیه که امکان داره با اونا روبرو شید.

مشکلات

اگه اندازه صفحات کپی شده تو یه سایت بیشتر از اندازه باشه، احتمال بروز بعضی مشکلات در سئو هست و اثرات منفی روی رتبه سایت میذاره. هرچند امروزه سیستمای مدیریت محتوای مدرن به طور خودکار تگ Rel=Canonical رو به صفحاتی با محتوای برابر اضافه می کنن تا خیلی راحت بتونین هزاران محتوای تکراری در سایت خود داشته باشه.

پیشنهاد می کنم واسه درک بهتر این معنی، مقاله زیر رو حتماً بخونین:

استارت آپ چیه؟

چگونگی به کار گیری تگ Canonical

تگ Canonical باید در قسمت Head صفحه قرار بگیره و گوگل به تگایی که در بدنه کدها وجود دارن، توجه نمی کنه. این موضوع کمی هم به مسائل امنیتی مربوطه چون بعضی وب سایتا، امکان ویرایش کد در بدنه سایت رو واسه کاربران جفت و جور کردن.

در نتیجه، اگه تگ کنونیکال در بدنه سایت هم عمل کنن، بعضی افراد می تونن خیلی راحت با قرار دادن اون به سایت ضربه بزنن. کلا به خاطر کانونی سازی صفحات، میشه از کد زیر استفاده کرد:

</ "link rel="canonical" href="http://example.com/">

اینطوری، واسه به کار گیری تگ کنونیکال، در اول باید لینک صفحه رو وارد کنین. پس از اون، باید کد rel=”canonical” رو وارد کنین و در آخر هم، پس از وارد کردن href، نشانی صفحه جدید رو وارد کنین.

به دنبال خدمات سئو هستین؟

ما علم لازم واسه افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل رو داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

افزایش ترافیک سایت شما

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

چند تا نکته مهم موقع به کار گیری تگ کنونیکال

موقع به کار گیری تگ Canonical بهتره به نکات زیر توجه کنین:

  • تگ Canonical می تونه خود ارجاعی (self-referential) باشه: در واقع بد نیس که تگ Canonical در صفحه ای که واسه شما ارجحیت داره هم استفاده شه؛ یعنی اگه نشانیای X، Y و Z از محتوای تکراری بهره مند باشن و نشانی X هم به عنوان صفحه اصلی شناخته شه، خوبه که تگ Canonical رو در این صفحه هم به کار ببرین به در اون نشانی صفحه X (نشانی خود صفحه) رو وارد کنین.
  • از تگ Canonical در صفحه اصلی سایت استفاده کنین: با در نظر گرفتن اینکه محتوای تکراری در صفحه اصلی یکی از مشکلات عادی وب سایتا حساب می شه و کاربران اینترنتی ممکنه با نشانیای جورواجور به صفحه اصلی سایت شما هدایت شن، بهتره از این تگ واسه جلوگیری از محتوای تکراری و مشکلاتِ پیش بینی نشده ای مثل کاهش رتبه صفحات استفاده کنین.
  • از فرستادن سیگنالای مخلوط و مبهم دوری کنین: موتورهای جستجو ممکنه تگای Canonical شامل سیگنالای مبهم رو در نظر نگیرند. اگه بخوایم ساده تر بگیم، از به کار بردن این تگ در صفحه A واسه اشاره به صفحه B یعنی (A —> B) در حالی که در صفحه B هم با این تگ به صفحه A اشاره کردین (B —> A) دوری کنین. هم اینکه، از به کار گیری تگ کنونیکال در صفحه A واسه اشاره به صفحه B و ریدایرکت کردن صفحه B به نشانی A هم دوری کنین. در هر دو حالت، یه سیگنال مبهم به موتورهای جستجو فرستاده میشه و اونا به دلیل نبود تشخیص صفحه اصلی، تگ Canonical رو کلا در نظر نمی گیرن. علاوه بر موارد فوق، از این تگ به صورت زنجیره ای هم استفاده نکنین (A-–>B, B-–>C, C–->D). در کل، تلاش کنین تا با ارسال یه سیگنال ساده از خطای احتمالی موتورهای جستجو جلوگیری کنین.
  • از تگ Canonical واسه صفحاتی با محتوای تقریباً مشابه هم استفاده کنین: شایدً خیلی از شما کاربرد تگ Canonical رو فقط به صفحاتی با محتوایی به طور کاملً برابر محدود می دونین، اما بهتره از این تگ واسه صفحاتی با محتوای تقریباً مشابه مثل صفحات دسته بندی اجناس فروشگاه های اینترنتی هم استفاده کنین. این صفحات با وجود شباهت زیاد در نوع اجناس، توضیحات و چینش مکانی اونا کمی با همدیگه متفاوت هستن. یادتون باشه که نسخه های غیرکانونی ممکنه در یافته های جستجو ایندکس نشن و در مقابل هم، اگه فرق صفحات با همدیگه زیاد باشه، موتورهای جستجو شایدً تگ Canonical رو در نظر نخوان گرفت.
  • با به کار گیری تگ Canonical میشه به صفحات خارجی هم لینک داد: ممکنه که شما چندین سایت رو به طور همزمان مدیریت کنین و مطالبی رو به شکل تکراری (یا با کمی تغییر در اونا) منتشر کنین. در این مواقع، می تونین با به کار گیری تگ Canonical همه وب سایتا رو کنترل کرده و قدرتِ رتبه بندی رو تنها روی یکی از سایتا متمرکز کنین. با این حال، یادتون باشه که کانونی سازی از رتبه بندی وب سایتای غیرکانونی جلوگیری می کنه. در نتیجه، قبل از به کار بردن این تگ، اول از به درد بخور بودنِ کارایی اون واسه کار و کاسبی خود مطمئن شید.
  • همونجوریکه قبل از اینم گفته شد، وقتی که محتوای صفحات با همدیگه فرق زیادی داشته باشه، به احتمال زیاد موتورهای جستجو مثل گوگل، تگ Canonical رو ندیده می گیرن و صفحات غیرکانونی رو هم در یافته های جستجو ایندکس می کنن. در واقع، باید از گوگل واسه اینجور قابلیتی تشکر کرد چون اگه لینک قرار گرفته در این تگ اشتباه باشه و یا اصلاً سایتی وجود نداشته باشه (خطای ۴۰۴) گوگل، خیلی راحت این موضوع رو تشخیص داده و به تگ و لینک قرار داده شده در اون توجهی نمی کنه.
  • به کار گیری چندین تگ Canonical تو یه صفحه هم شدنیه. با این حال دقت کنین که هدف ما از به کار گیری این تگ، نشون دادن مطلبی با بالاترین ارزشه و صفحاتی با محتوای مشابه!

پینترست، اقیانوسی از ایده ها!

تگ Canonical و شبکه های اجتماعی!

فیس بوک و توییتر خوب با تگ کنونیکال سازگاری دارن. اگه شما یه URL که به شکل Canonical به آدرسی دیگه اشاره داره رو در فیس بوک به اشتراک بذارین، فیس بوک جزئیات و اطلاعات رو از نشانی کانونی به اشتراک میذاره. توییتر هم به همین روش با تگ Canonical رفتار می کنه.

تنظیم تگ Canonical در افزونه Yoast

اگه در سیستم مدیریت محتوای وردپرس از افزونه Yoast استفاده می کنین، خیلی راحت می تونین از راه این وسیله تگ Canonical رو واسه صفحات جور واجور اجرا کنین. فقط کافیه به قسمت Advanced افزونه یوست رفته و در بخش Canonical URL آدرسی به جز URL صفحه جاری رو وارد کنین.

تگ Canonical یا ریدایرکت ۳۰۱، کدوم یکی مناسب تره؟

با در نظر گرفتن اینکه از تگ Canonical واسه اشاره به نشانیای خارجی هم می تونه استفاده کرد، به نظر می رسه این تگ کاربردی مشابه ریدایرکت ۳۰۱ باشه. به بیان ساده، وقتی که تصمیم به تغییر دامنه سایت خود گرفتین، اما سرور سایت امکان ریدایرکت رو واسه شما جفت و جور نمی کنه، می تونین با قرار دادن تگ Canonical در صفحات به خزندهای موتورهای جستجو انتقال دامنه رو نشون بدین.

با این حال همیشه یه سؤال مهم در این باره مطرح می شه. تگ Canonical می تونه مثل ریدایرکت ۳۰۱ رتبه و قدرت صفحات رو هم منتقل کنه؟

در نظر داشته باشین که این دو راه حل، یافته ها به طور کاملً متفاوتی به خزندهای موتورهای جستجو و کاربران نشون میدن. در واقع وقتی که شما صفحه A رو به صفحه B ریدایرکت ۳۰۱ می کنین، علاوه بر موتورهای جستجو، کاربران اینترنتی هم به طور خودکار به صفحه B هدایت می شن و هیچوقت صفحه A رو نمی بینن.

راه حل

این در حالیه که اگه از تگ Canonical واسه اشاره صفحه A به صفحه B استفاده کنین تنها موتورهای جستجو متوجه کانونی بودن صفحه B می شن، اما کاربران اینترنتی می تونن هر دو URL رو ببینن. در نتیجه انگار این تگ از کارایی لازم واسه ریدایرکت کامل صفحات و انتقال رتبه و قدرت قبلی اونا بهره مند نباشه!

آشنایی با توییتر و اصول بازاریابی در اون

نتیجه گیری: Rel=Canonical ابزاری قوی!

Rel=Canonical ابزاری قوی واسه بهینه سازی سئوی سایت شماس، اما مانند هر وسیله قوی دیگری باید با فکر ازش استفاده کنین؛ وگرنه، این وسیله قوی بلای جون خودتون می شه.

به کار گیری تگ Canonical کار سختی نیس و هر فردی می تونه اونو خیلی راحت بکنه. البته به کار گیری این ترفند در وب سایتای بزرگ خیلی مهمه و می تونه تاثیر عمیقی روی سئوی سایت داشته باشه.

امیدوارم این مقاله تونسته باشه روش کار تگ Rel=Canonical رو به همراه امتیازات و مشکلات اون خوب توضیح داده باشه. اگه سوالی در این مورد براتون به وجود اومده، می تونین اونو از راه دیدگاه ها با ما در میان بذارین تا من یا همکارانم در نوین سوالات شما رو جواب بدیم.

موضوع مرتبطسئو و بهینه سازی سایت

 

هر چیزی که باید از تاثیر ریدایرکت ۳۰۱ در سئو بدونین!

 

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

 

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

امیرحسین اکبرزاده

امیرحسین اکبرزاده هستم، فارغ التحصیل و فراری از رشته مخابرات! به نوشتن در بخشای بازاریابی محتوا، دیجیتال مارکتینگ و برنامه نویسی علاقمندم.

بازاریابی محتوا

پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

چیجوری کمپین لینک بیلدینگ خود رو راه اندازی کنیم؟

هوش تجاری چیه و چه تاثیری در کار و کاسبی شما داره؟

دیجیتال مارکتینگ دقیقا چیه؟

دیجیتال

با “Gamification” یه تجربه به یاد موندنی واسه مشتریان بسازین
92