Uncategorized

اسکیما چیست؛ معرفی ابزارها و نحوه ساخت آن

چکیده این مطلب : انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۱۸ ۱ نظر ۵۵۲ بازدید

شما از راه اسکیما می تونین خود رو بیشتر به گوگل شناسانده و در یافته های جستجو بیشتر دیده شید. مقاله اسکیما چیه کمک می کنه، تا مهم نشونه گذاری سایت و تعامل بهتر وب سایتا با موتورای جستجو آشنا شید.

قبلا در مقاله ای به بررسی متا تگا و اهمیت به کار بردن اونا پرداختیم، دریافتیم که متاتگا ابزاری واسه ایجاد تعامل بین موتورهای جستجو و وب سایتا هستن، علاوه بر اینکه متاتگا باعث جذب کاربر و تاثیر مثبت روی SERPs می شه، ابزاری واسه معرفی محتوای سایت به موتورای جستجو هستن.

با اینکه متاتگا تا حدودی کار رو واسه شناساندن سایت به موتور جستجو ساده کردن، اما HTML5 وسیله دیگری واسه نشونه گذاری سایتا و توضیح محتوای اونا ارائه داده، که به اون اسکیما «Schema» می گن.

مقاله در رابطه: سئوی محلی چیه و چیجوری باعث افزایش درآمد شما می شه؟

اسکیما چیه؟

نشونه گذاری اسکیما «Schema Markup» روشی واسه شناساندن سایت به موتورهای جستجوئه. اسکیما کمک می کنه تا در مورد هدف، محتوا و بقیه اطلاعات سایت توضیحاتی داده شه، تا یه موتور جستجو مثل گوگل بتونه بهتر و سریع تر داده ها رو موشکافی کنه.

موشکافی

همونطور که ما واسه معرفی یه فروشگاه به دوستمون نیاز به اطلاعاتی مثل؛ خدمات، اجناس و قیمتای اون فروشگاه داریم. گوگل هم واسه شناسایی یه سایت نیاز به اینجور نشونه هایی داره، تا بفهمه که اون سایت چه محتوایی داره تا در یافته های جستجو به کاربران نشون بده.

قیمت

تو یه جواب کلی به سوال اسکیما چیه؟ می شه گفت: اسکیما مجموعه از اطلاعات کوچکه، که به وسیله وبمسترا نوشته می شن، تا موتورای جستجو با به کار گیری این نشونه ها سریع تر و راحت تر به هدف سایت پی ببرن و اونا رو در یافته های جستجوی کاربران نمایش دهد.

یا در تعریف دیگه: به عمل نشونه گذاری صفحات جور واجور سایت، واسه موتور جستجو «Schema Markup» نشونه گذاری اسکیما یا «شِما» می گن.

مثل هر چیز دیگری به کار گیری اسکیما قوانین و معیارایی داره، که در این مقاله به مهم ترین سوالات کاربران در این رابطه جواب داده می شه.

همونطور که دریافتید، این زبون نشونه گذاری می تونه فواید بسیاری، واسه موتور جستجو و وب سایتا داشته باشه. گذشته پیدایش اسکیما به سال ۲۰۱۱ برمیگرده. از این سال سایت «Schema.org» فعالیت خود رو به عنوان همکار تجاری سه جستجوگر معروف گوگل، بینگ و یاهو  شروع کرد.

اسکیما وظیفه استاندارد سازی و کامل سازی زبون نشونه گذاری رو رو دوش داره. این نشونه ها به شکلی پیشرفت داده شدن، که بیشتر موتورهای جستجو اونا رو بفهمن. موتورهای جستجو با خوندن این نشونه ها می تونن، همه موارد مهم در مورد یه سایت یا صفحه رو دریابند.

از اسکیما به عنوان نشونه گذاری معنایی هم یاد می شه. این نوع نشونه گذاری دلیل می شه، تا اطلاعات به درد بخور و بیشتری در کنار یافته های سایت شما به کاربران نشون داده شه. تجربه نشون داده که با کمک این اطلاعات اضافه، شانس کلیک خوردن سایت حدودا ۳۰ درصد زیاد می شه. شاید شمام در یافته های جستجو با سایتایی روبرو شدین، که اطلاعات بیشتری در همون صفحه زیرو رو کردن و گشتنا ارائه میدن. مثل ستاره هایی که به وسیله کاربران به اون صفحه داده شده و …

واسه آشنایی بیشتر با اسکیما، می تونین نام فیلمی رو در گوگل سرچ کنین، می بینین که علاوه بر نمایش سایتایی که در مورد فیلم مورد نظر محتوایی دارن، به صورت جداگونه اطلاعات بیشتری مثل: توضیح مختصری از فیلم، سال ساخت، تاریخ اکران و … در مورد فیلم داده شده. در واقع این اطلاعات اضافی دست آورد همین نشونه گذاریای اسکیما هستن.

به کار بردن اسکیما در سایت به روشای زیادی انجام می شه. این کار تقریبا سخته و باید واسه هر صفحه به صورت جداگونه و دستی انجام شه. در این نوشته چند وسیله رو معرفی می کنیم تا به کمک اونا بتونین سایت خود رو نشونه گذاری کنین.

حالا که با اسکیما و کاربرد اون آشنا شدید، شاید سوال بعدی این میشه که اسکیما واسه چه سایتایی کاربردیه؟ جواب کوتاه به این سوال: همه س!

هیچ محدودیتی واسه اینکه در سایت خود از نشونه گذاری اسکیما استفاده کنین وجود نداره، به شرط اینکه سایت شما با کدهای اسکیما که به زبون HTML5 نوشته می شن، سازگاری داشته باشه. یعنی ساختار سایت تون طوری باشه که با قرار دادن این کدها هیچ مشکلی ایجاد نشه.

مشکلی

کدهای اسکیما مثل بقیه کدها در محتوای سایت قرار می گیرن. واسه اینکه موتورهای جستجو وقت زیادی رو در سایت، صرف گشتن دنبال اطلاعات نکنن، مستقیما کدهای اسکیما در HTML قرار می گیرن.

سایت شما در هر زمینه ای که فعالیت داره، می تونین از نشونه گذاری اسکیما استفاده کنین. سایت آموزشی، خبری، کتاب، فیلم و … هر کدوم کدهای مخصوص به خود رو دارن. فرض کنین؛ شما سایتی دارین که کتاب الکترونیک یا فیلم آموزشی ارائه میده. اینجوری باید از کدهای مخصوص هر کدوم که به وسیله schema.org بهینه شدن، استفاده کنین تا اطلاعات جانبی در مورد محصول تون در اختیار گوگل بذارین. اطلاعاتی مثل نویسنده، نام کتاب یا فیلم، زمان منتشر کردن و مواردی مثل این.

بیشتر بدونین: AMP چیه و چه تاثیری در سئوی سایت شما داره؟

کدهای اسکیما رو واسه کدوم بخشای سایت میشه استفاده کرد؟

مواردی که فهم اونا واسه موتورای جستجو کمی سخته و همینطور از اهمیت بالایی بهره مند هستن، رو میشه با به کار گیری اسکیما نشونه گذاری کرد. مواردی مثل: تصاویر، نویسنده، عنوان صفحه، تاریخ انتشار، فرمت صفحه، زمان آخرین ویرایش.

این مواردی که به اونا گفته شد در بیشتر سایتا کاربرد دارن، اما نگران نباشین اگه موارد دیگری وجود دارن که می خواین، واسه گوگل توضیح بدین می تونین به سایت Schema.org مراجعه کنین و نشونه های مورد نظرتون رو برابر با استانداردهای موجود، پیدا کنین و استفاده کنین.

همونطور که تا اینجای مطلب دریافتید اسکیما کمک می کنه، تا موتورای جستجو، بهتر محتوای سایت رو بخونن و در یافته های نشون بدن. سئو هم تلاش داره که اینجور شرایطی رو جفت و جور آورد. از این رو میشه با به کار گیری اسکیما واسه سئوی بهتر سایت دست به کار شد. اما به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که اسکیما تاثیر مستقیم روی بالا رفتن رتبه بندی سایت تون نداره و فقط سادگی در ایندکس شدن رو جفت و جور می آورد.

از اونجایی که اسکیما کمک می کنه، تا موتورهای جستجو بهتر سایت شما رو بفهمن، شک نداشته باشین در زمان نمایش یافته های جستجو به کاربران، خیلی بی تاثیر نیس.

سئوی داخلی (On site SEO) روی گزینه هایی تاکید داره، که محتوای سایت رو واسه موتورای جستجو قابل فهم می کنه. به کار گیری تگ عنوان، تگای هدینگ، تگ Alt، متا دیسکریپشن، کلمات کلیدی و … همه ابزاری واسه درک بهتر محتوا به وسیله رباتای جستجوگر هستن. حال روش نشونه گذاری اسکیما هم همین اهداف رو دنبال می کنه، از این رو میشه گفت؛ که از اسکیما میشه جهت بهبود سئوی داخلی سایت استفاده کرد.

شاید اسکیما واسه سایت تون رنک بالاتر به ارمغان نیاورد، اما مطمئنا رنک درست تری واسه سایت رقم میزنه! به این معنا که اسکیما کاری می کنه تا سایت شما بهتر دیده شه و شانس کلیک شدن روی اون بیشتر شه. به هر حال اسکیما واسه سئوی سایت به درد بخور میشه.

نمایش اطلاعات اضافه در کنار یافته های، می تونه بالاتر از مبحث سئوی داخلی، به درد بخور باشه. فرض کنین سایت شما رتبه پنجم گوگل رو داره، اما در کنار یافتهاتون اطلاعاتی مثل نظرسنجی به وسیله ستاره ها و … مشاهده می شه. با دیدن این اطلاعات کاربران تشویق می شن که روی سایت شما کلیک کنن. با این کار نه فقط ورودی سایت افزایش میابد، بلکه گوگل هم کم کم تصمیم میگیره، سایت شما رو در بین گزینه های پیشنهادی به کاربر در مکان بالاتری نمایش دهد، این همون برگ برنده ایه که رقیبان ندارن!

از اونجایی که گوگل و بقیه موتورای جستجو اسکیما رو مورد تایید قرار دادن، به کار گیری این نوع کدهای معرفی سایت به طور کامل قانونی بوده و اصلا هک یا سئوی کلاه سیاه حساب نمی شن.

باید گفت ممنوعیتی واسه این کار وجود نداره، اما از اونجایی که باید این کار به صورت دستی انجام شه، بهتره مهمترینا رو نشونه گذاری کنین. هر چقدر صفحات و اطلاعات بیشتری نشونه گذاری شه، سایت شما از طرف موتور جستجو بهتر درک می شه.

در اول معرفی اسکیما، بعضی سایتا مبادرت به نظرسنجی از کاربران در مورد محتوای سایت، واسه امتیاز دهی به اجناس می کردن، که این کار به وسیله پنج ستاره مشخص می شد. اطلاعات مربوط به نظرسنجی هر محصول در کنار یافته های نشون داده می شد، اما گوگل الگوریتمش رو در مورد نمایش این جوری نظرسنجیا عوض کرد و با در نظر گرفتن معیارای دیگری مبادرت به نمایش اونا می کنه. به این معنا که همه نظرسنجیا نشون داده نمی شن، به جز اونایی که گوگل تایید می کنه!

اگه سایت شما در شروع راه س و محتوای زیادی نداره، می تونین هم زمان با افزایش محتوا، از نشونه گذاری اسکیما استفاده کنین، تا سایت بهینه تری داشته باشین. پس از اینکه از اسکیما در سایت تون استفاده کردین، می تونین با به کار گیری وسیله «Structured Data Testing Tool» جهت بررسی درست بودن نشونه گذاری سایت استفاده کنین.

چیجوری از اسکیما در سایت استفاده کنیم؟

شاید کنجکاوین که چیجوری می شه از کدهای اسکیما استفاده کرد. نیاز به استخدام یه برنامه نویس وب داریم یا خیر؟

اگه از اون دسته آدمایی هستین که می خواین همه چیز اختصاصی باشه، می تونین از افراد متخصص این کار کمک بگیرین. اما به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که وسیله رایگانی وجود دارن که به کمک اونا می تونین خودتون با طی مراحلی، مبادرت به ساخت کدهای اسکیما واسه سایتتون کنین و اونو در ساختار سایت بذارین. البته باید کمی با علم برنامه نویسی آشنایی داشته باشین!

با به کار گیری ابزاری مثل: گوگل تگ منیجر (GTM)، گوگل وبمستر تولز، میکرودیتا و JSON-LD می تونین، نشونه گذاری اسکیما رو به سایت خود اضافه کنین.

شاید این سوال پیش بیاد که کدوم یکی از وسایل بالا بهتره. با اینکه نمی شه برچسب بهتر بودن نسبت به دیگری، به هیچ کدوم داد. اما اگه دردسر کمتری می خواین باید سراغ «Google Data Highlighter» از وسیله گوگل وبمستر تولز برید، چراکه به صورت اتومات صفحات سایت شما رو نشونه گذاری می کنه. در ادامه در مورد هر کدوم از این وسیله توضیحاتی می دیم تا در آخر با اطلاعات بیشتر یکی از اونا رو انتخاب کنین.

– به کار گیری میکرو دیتا

همونطور که از اسمش مشخصه، میکرو دیتاها داده ها و اطلاعات بسیار کوچیکی هستن، که در بخشای جور واجور یه سایت از اونا استفاده می شه. هر میکرو دیتا از سه تگ ساخته شده که با کمک اونا می شه یه تیکه کد اسکیما نوشت! از این رو میکرو دیتا در سئو اهمیت خاصی داره و میشه به کمک اون موضوع صفحات و دیگه توضیحات اضافه رو مشخص کرد.

– به کار گیری «JSON-LD»

اسکریپت JSON-LD هم مانند میکرودیتا به کمک سئو کاران اومده تا راحت تر بتونن، ساختار سایت رو سازمان دهی و مشخص کنن. می تونین از JSON-LD واسه ایجاد ساختار موافق با استانداردای schema.org واسه سایت خود استفاده کنین. واسه نشونه گذاری اسکیما با کمک JSON-LD می شه از وسیله رایگان موجود، استفاده کرد یا اینکه خودتون برنامه نویسی کنین.

سایت «SchemaApp.com» ابزاری به نام «JSON-LD schema generator tool» جفت و جور کرده که می تونین با کمک اون موضوع مورد نظرتون رو انتخاب کنین و تگایی رو تعریف کنین و در آخر با پر کردن فیلدای پیش رو به یه اسکیمای کامل برسین که می تونین اونو در ساختار سایت بذارین.

– به کار گیری (GTM)

جی تی ام مخفف «Google Tag Manager» گوگل تگ منیجره. این یکی از ابزارای رایگان گوگله که، به پیشرفت دهندگان کمک می کنه تا تگا و کدهای برنامه نویسی شده رو در سایت یا اپلیکیشنا، مدیریت و بارگزاری یاآپدیت کنن.

با اینکه این سرویس واسه موارد حرفه ای تری کاربرد داره، اما میشه از اون واسه ساخت کدهای اسکیما استفاده کرد. این سرویس متغیرایی رو در اختیار شما میذاره، که می تونین به کمک اونا واسه سایت خود کدهای اسکیما بسازین.

– به کار گیری «Google Webmaster Tools»

این سرویس واسه بیشتر وبمسترها آشنا هستش و همه از قابلیتای زیاد اون خبر دارن. یکی از وسیله گوگل وبمستر تولز «Data Highlighter» اسمشه. دیتا هایلایتر در واقع واسه نشونه گذاری موضوعات و محتوای جور واجور کاربرد داره. موضوعاتی مثل: مقالات، فیلما، اپلیکیشن، نرم افزار، کتاب، رویدادا، کالا و خدمات و …

دیتا هایلایتر با به کار گیری قوانین و استانداردای اسکیما دادهاتون رو نشونه گذاری می کنه و در «Rich Snippet» به کاربران نشون میده. این وسیله نسبت به موارد قبلی ساده تره.

– به کار گیری افزونه های وردپرسی واسه نشونه گذاری اسکیما

همونطور که میدونید وردپرس از جمله سیستمای مدیریت محتوا هستش، که به واسطه رابط کاربری ساده و امکانات پیشرفته ای که داره، امروزه به محبوب ترین CMS بدل شده. وردپرس به واسطه پشتیبانی از افزونها تقریبا هر کاری رو ممکن ساخته.

در مورد به کارگیر زبون نشونه گذاری اسکیما، وردپرس افزونه های خاص خود رو داره تا کار رو از اون چیزی که فکر می کنین ساده تر کنه.

کاربران وردپرس خیلی راحت می تونن با نصب افزونه ای رایگان، کار نشونه گذاری اسکیما رو به اون محول کنن. افزونه «Schema Pro» یکی از این وسیله کاربردی در وردپرسه. این افزونه به صورت خودکار اطلاعات موجود در سایت شما رو نشونه گذاری می کنه. یکی دیگه از این وسیله «WP Schema Pro» است که در این مورد بسیار کاربردیه.

اگه متخصص سئو هستین یا سایت وردپرسی دارین شاید با افزونه «Yoast SEO» آشنایی دارین. این افزونه هم ابزاری واسه به کار گیری اسکیما ارائه میده.

اگه دنبال بهترین افزونه واسه سایت وردپرسی خود می گردید، بهتره افزونه «All In One Schema Rich Snippets» که گوگل اونو پیشرفت داده رو امتحان کنین. این افزونه به شما امکاناتی میده، تا با تنظیم کردن اون بتونین بهترین اسکیما رو واسه صفحات جور واجور سایت بسازین.

نکته ای که باید یادتون باشه، اینه که با اینکه این افزونها می تونن بسیار کاربردی باشن، اما هیچ وقت انتظار بازدهی صد در صد رو از اونا نداشته باشین. می تونین در کنار به کار گیری اونا خودتون هم دست به کار شید و در جهت بهینه سازی سایت خود قدم وردارین.

سئو

اگه از نشونه گذاری اسکیما استفاده کردین، منتظر بازدهی فوری و نمایش ریچ اسنیپت در یافته های جستجوی گوگل نباشین، چون که این کار امکان داره چند ماهی طول بکشه.

با اینکه روز به روز هوش مصنوعی که موتورهای جستجو استفاده می کنن، پیشرفته تر شده، اما هنوزم از درک خیلی از مسائل عاجره، از این رو اونطور که باید نمی تونه وجود یه سایت رو مثل یه آدم درک کنه. اینکه موضوع سایت چیه یا یه فیلم چه مفهومی داره و مواردی مثل این، درک کردنش واسه یه موتور جستجو سخته. از این رو از راه نشونه گذاری استفاده می شه تا هدف یه سایت یا معنی یه فیلم به رباتای جستجوگر فهمانده شه.

اگه تا کنون از راه نشونه گذاری اسکیما استفاده نمی کردین، باید بدونین که خیلی از مفاهیم که در سایت شما وجود دارن، واسه گوگل درک نمی شن. هرچقدر بتونین سایت رو واسه رباتای جستجوگر قابل فهم تر کنین، مطمئنا نتیجه بهتری میگیرین.

شما از چه روشی واسه شناساندن سایت خود به گوگل استفاده می کنین؟

مشاهده نسخه pdf مقاله: اسکیما چیه؛ معرفی وسیله ها و  چگونگی ساخت اون

92