<br /> 

جدول ۲-۱) تفاوت های دیدگاه سنتی و مدرن در خصوص سنجش عملکرد(عفتی داریانی، ۱۳۸۶)

ویژگی هادیدگاه سنتیدیدگاه مدرن
معطوف به قضاوت ( یادآوری عملکرد)معطوف به رشد و توسعه ( بهبود عملکرد)
نقش ارزیابی کنندهقضاوت و اندازه گیری عملکرد ( قاضی)مشورت دهنده و تسهیل کننده ی عملکرد
دوره ی ارزیابیگذشتهآینده
استانداردهای ارزیابینظر سازمان و مدیران مافوقخود استاندارد گذاری
هدف عمده ی ارزیابیکنترل ارزیابی شوندهرشد و توسعه ی ظرفیت ارزیابی شونده
سبک مصاحبه بعد از ارزیابیدستوری ( شبه محاکمه)گفتگو
پیامدهای ارزیابیتعیین و شناسایی موفق ترین و اعطای پاداش به مدیرانارایه ی خدمات مشاوره، به منظور بهبود مستمر فعالت ها ( ایجاد انگیزه مستمر برای بهبود کیفیت خدمات و فعالیت ها)

 

 

کاپلان و جانسون[4] در سال 1987، نشان دادند که معیارهای سنتی عملکرد سازمانی با توجه به رشد سریع سازمان های مدرن، در حال منسوخ شدن هستند.آنان اظهار کردند که معیارهای سنتی عملکرد سازمانی ریشه در انقلاب صنعتی داشته و منعکس کننده یک سیستم کنترل برای بازارها و سازمان هایی است که در جوامع مدرن ایجاد شده اند و همچنین آنان بیان داشته اند که استفاده از ابزارهای سنتی سنجش عملکرد موجب کاهش بهره وری مدیریت شده است؛ زیرا جمع آوری و پردازش اطلاعات مربوط به آنها بسیار وقت گیر بوده، تهیه گزارش دقیق مربوط به هزینه محصول نیز به علت بالا بودن هزینه های فرآیند و هزینههای سربار بسیار مشکل بوده و درنهایت این ابزار باعث می شدند تا مدیران نگرش کوتاه مدت نسبت به مشاغل سازمانی داشته باشند.

  مقاله : اثر هوش تجاری بر عملکرد مالی بانک‌های ایران

پایان نامه ارشد : تاثیر هوش تجاری بر عملکرد بازرگانی بانک ها و موسسات مالی و اعتباری


 

[1]W. Edward Deming

[2]Jac Fitz Enz

background